Łąka kwietna założona przez uczniów ZSP Nr 4 w ramach projektu „Zrównoważone rolnictwo w służbie bioróżnorodności” realizowanym od maja 2019r.
8 maja w sobotę, członkowie Koła Młodych Ekologów po raz ostatni pobrali próbki i wykonali analizę wody na zawartość azotanów. Monitoring wody na zawartość azotanów prowadzony był przez 10 miesięcy, w ramach projektu „Zrównoważone rolnictwo w służbie bioróżnorodności” Projekt dobiega końca, jesteśmy w trakcie wdrażania planu naprawczego.
Niezwykle ważnym wydarzeniem, dla Koła Młodych Ekologów było spotkanie online z komisją w dn. 25 marca 2021 r. Był to II etap konkursu pn. „Lokalny System Monitoringu Wody”
W skład komisji wchodzili:
Z naszej strony w spotkaniu wzięli udział członkowie Koła Młodych Ekologów, Pani dyrektor dr inż Agnieszka Affek Starczewska i Małgorzata Pawlonka- opiekun projektu. Wsparcia technicznego udzielił Pan Mirosław Stański - nauczyciel informatyki
Podczas spotkania uczniowie przedstawili w formie prezentacji multimedialnej (prezentacja w załączeniu):
· sprawozdanie z dotychczasowych działań w ramach konkursu,
· analizę wyników comiesięcznych badań wody na zawartość azotanów
· wynikające z nich wnioski.
· przedstawiony został plan naprawczy.
Eksperci wysoko ocenili nasze działania
Przed nami III etap konkursu
Będziemy prowadzić obserwacje efektów swoich działań w okresie od 1.04.2021 r. do 30.05.2021r. i przesyłać elektronicznie raporty miesięczne.
Do 30 maja 2021r. musimy przesłać do organizatora podsumowanie prowadzonych działań wdrożeniowych w dowolnej, ale intersującej formie (np. prezentacja multimedialna, film) oraz raport końcowy z działań projektowych
Niezwykle ważnym wydarzeniem, dla Koła Młodych Ekologów było spotkanie online z komisją w dn. 25 marca 2021 r. Był to II etap konkursu pn. „Lokalny System Monitoringu Wody” W skład komisji wchodzili:
· przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Pan Robert Jakubik, dyrektor Departamentu Oświaty i Polityki Społecznej Wsi, oraz Pani Monika Piotrowska, Naczelnik Wydziału Organizacji Szkolnictwa i Nadzoru Pedagogicznego
· przedstawiciel Krajowego Centrum Edukacji Rolniczej w Brwinowie – Pan Marek Rudziński
· przedstawicielka Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – Pani Marzena Bińkowska
· organizatorzy
Z naszej strony w spotkaniu wzięli udział członkowie Koła Młodych Ekologów, Pani dyrektor dr inż Agnieszka Affek Starczewska i Małgorzata Pawlonka- opiekun projektu. Wsparcia technicznego udzielił Pan Mirosław Stański - nauczyciel informatyki
Podczas spotkania uczniowie przedstawili w formie prezentacji multimedialnej (prezentacja w załączeniu):
· sprawozdanie z dotychczasowych działań w ramach konkursu,
· analizę wyników comiesięcznych badań wody na zawartość azotanów
· wynikające z nich wnioski.
· przedstawiony został plan naprawczy.
Eksperci wysoko ocenili nasze działania
Przed nami III etap konkursu
Będziemy prowadzić obserwacje efektów swoich działań w okresie od 1.04.2021 r. do 30.05.2021r. i przesyłać elektronicznie raporty miesięczne.
Do 30 maja 2021r. musimy przesłać do organizatora podsumowanie prowadzonych działań wdrożeniowych w dowolnej, ale intersującej formie (np. prezentacja multimedialna, film) oraz raport końcowy z działań projektowych
Marzec jest kolejnym miesiącem monitoringu wody. Badanie przeprowadzono w dn. 25 marca 2021 r. Monitoring wody na zawartość azotanów jest prowadzony w ramach projektu „Zrównoważone rolnictwo w służbie bioróżnorodności” Przypominamy miejsce pobierania próbek wody: gospodarstwo ucznia naszej szkoły Krzysztofa Żydaka w miejscowości Czajków gmina Wodynie.
Sprawozdanie miesięczne uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 w Siedlcach z realizacji działań projektowychw lutym 2021 r.
Luty jest kolejnym miesiącem monitoringu wody, po długiej przerwie od września z powodu pandemii, a także z powodu mroźnej i śnieżnej zimy. Badanie przeprowadzono w dn. 26 Lutego 2021 r. Monitoring wody na zawartość azotanów jest prowadzony w ramach projektu „Zrównoważone rolnictwo w służbie bioróżnorodności” Przypominamy miejsce pobierania próbek wody: gospodarstwo ucznia naszej szkoły Krzysztofa Żydaka w miejscowości Czajków gmina Wodynie.
Sprawozdanie miesięczne z realizacji działań projektowych
1. Nazwa szkoły:
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 4 w Siedlcach
|
2. Okres sprawozdawczy:
Wrzesień 2020 r. |
3. Działania realizowane w ramach projektu (w ramach zajęć szkolnych i pozaszkolnych, w tym terenowych):
Czytaj więcej: Sprawozdanie miesięczne z realizacji działań projektowych - wrzesień 2020r.
„KONKURS NA NAJCIEKAWSZY FILM O TEMATYCE OCHRONY BIORÓŻNORODNOŚCI W KRAJOBRAZIE ROLNICZYM”
Fundacja na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa ma przyjemność zaprosić uczniów szkół kształcących na kierunkach rolniczych do udziału w konkursie pod nazwą „KONKURS NA NAJCIEKAWSZY FILM O TEMATYCE OCHRONY BIORÓŻNORODNOŚCI W KRAJOBRAZIE ROLNICZYM”.
W dniu 9.03.2020 r w gospodarstwie Krzysztofa Żydaka w miejscowości Czajków gmina Wodynie pobraliśmy próbki wody z zainstalowanych tam piezometrów. Pomiary wykonujemy systematycznie co miesiąc w ramach projektu „Lokalny System Monitoringu Wód - Zrównoważone rolnictwo w służbie bioróżnorodności”.
Czytaj więcej: Sprawozdanie miesięczne z realizacji działań projektowych w marcu
Dnia 28 lutego w szkole odbyły się warsztaty dla uczniów
pn. „Przygotowanie planów nawozowych”.
Luty jest kolejnym miesiącem monitoringu wody na zawartość azotanów przeprowadzonego przez uczniów kl. III technikum rolniczego. Badanie przeprowadzono w dn. 25 lutego 2020 r.
Miejsce pobierania próbek przedstawia się następująco:
Zał 1
Zał. 1. Miejsce pobierania próbek wody do monitoringu
Syczeń jest kolejnym miesiącem monitoringu wody na zawartość azotanów przeprowadzonego przez uczniów kl. III technikum rolniczego.
Badanie przeprowadzono w dn. 20 stycznia 2020r.
Sprawozdanie miesięczne uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 w Siedlcach z realizacji działań projektowych
w miesiącu grudniu
Grudzień jest 2-gim miesiącem monitoringu wody na zawartość azotanów przeprowadzonego przez uczniów kl. III technikum rolniczego. Badanie przeprowadzono w dn. 16 grudnia 2019r. Ze względu na niskie temperatury i krótki dzień próbki wody do analizy zostały pobrane przez 2 uczniów, którzy mieszkają najbliżej miejsca zainstalowania piezometrów tj. Krzysztofa Żydaka i Dominika Rosę.. i przywiezione do szkoły. W szkole wykonane zostało badanie na zawartość azotanów.
Czytaj więcej: Sprawozdanie uczniów z realizacji działań projektowych w miesiącu grudniu
W związku z akcją „Wiem co piję” zachęcamy uczniów naszej szkoły do przyniesienia próbek wody z przydomowych studni. Próbki zostaną poddane analizie na zawartość azotanów niebezpiecznych dla naszego zdrowia. Warto wiedzieć jaką wodę spożywamy my lub nasze zwierzęta w gospodarstwie.
Przeprowadzenie badań jest możliwe dzięki udziałowi uczniów naszej szkoły w projekcie „Zrównoważone rolnictwo w służbie bioróżnorodności”, polegającym na zwiększeniu wiedzy i świadomości ekologicznej uczniów z zakresu zachowania bioróżnorodności w krajobrazie rolniczym, który jest realizowany przez Fundację na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa w partnerstwie Zespołem Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego oraz Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej i dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Próbki wody o pojemności 0,33 ml można przynosić w każdy poniedziałek do pracowni Biologicznej sala nr 50 w godz. od 8.00 do 15.00.
p.Małgorzata Pawlonka
W związku z akcją „Wiem co piję” zachęcamy uczniów naszej szkoły do przyniesienia próbek wody z przydomowych studni. Próbki zostaną poddane analizie na zawartość azotanów niebezpiecznych dla naszego zdrowia. Warto wiedzieć jaką wodę spożywamy my lub nasze zwierzęta w gospodarstwie.
Przeprowadzenie badań jest możliwe dzięki udziałowi uczniów naszej szkoły w projekcie „Zrównoważone rolnictwo w służbie bioróżnorodności”, polegającym na zwiększeniu wiedzy i świadomości ekologicznej uczniów z zakresu zachowania bioróżnorodności w krajobrazie rolniczym, który jest realizowany przez Fundację na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa w partnerstwie Zespołem Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego oraz Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej i dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Próbki wody o pojemności 0,33 ml można przynosić w każdy poniedziałek do pracowni Biologicznej sala nr 50 w godz. od 8.00 do 15.00
Normal 0 false 21 false false false PL X-NONE X-NONE
W dniu 15 listopada 2019 r. przeprowadzono pierwszy pomiar zawartości azotanów w wodzie z piezometrów zainstalowanych w 3 punktach w gospodarstwie ucznia naszej szkoły Krzysztofa Żydaka w miejscowości Czajków gmina Skórzec. Wyniki zostały zebrane przez grupę uczniów z kl. III technikum rolniczego, która wygrała w konkursie "LOKALNY SYSTEM MONITORINGU WÓD".
Fundacja na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa poinformowała, że poradnik dedykowany uczniom uczęszczającym do szkół kształcących w zawodach rolniczych pn. „Zrównoważone rolnictwo w służbie bioróżnorodności” jest już gotowy i dostępny na stronie internetowej
Poradnik „Zrównoważone rolnictwo w służbie bioróżnorodności”
Z uwagi na wielofunkcyjność, jaka przypisywana jest rolnictwu, od rolników oczekuje się zapewnienia nie tylko bezpieczeństwa żywnościowego, ale jednocześnie wkładu w skuteczną ochronę środowiska i klimatu w ramach europejskiego zielonego ładu. Szczególny nacisk na te kwestie kładzie Wspólna Polityka Rolna w przyszłej perspektywie finansowej. Dlatego zależy nam, aby tematy związane z ochroną środowiska i wpływem rolnictwa na jego stan były obecne w programach nauczania szkół rolniczych i przygotowywały przyszłych rolników do prowadzenia działalności rolniczej w zgodzie z naturą.
Czytaj więcej: Poradnik „Zrównoważone rolnictwo w służbie bioróżnorodności”
W dniu 08.10.2019 r. w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 4 w Siedlcach odbyły się warsztaty dla uczniów zorganizowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jednostkami wspierającymi projekt były: Fundacja na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa FDPA, Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie oraz Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego. W warsztatach uczestniczyła młodzież z klas 1,3 i 4 Technikum Rolniczego oraz kl. III Technikum Architektury Krajobrazu.
Czytaj więcej: Warsztaty „Zrównoważone rolnictwo w służbie bioróżnorodności”